NAgłowek dla wydruku
Zapraszam do kontaktu: 792-741-283 lub na e-mail trener@sztukowski.pl

Suplementacja

W dzisiejszych czasach coraz więcej osób sięga po różnego rodzaju suplementy diety, odżywki i inne medykamenty. Producenci prześcigają się w udoskonalaniu formuł swoich produktów, wytwarzaniu w nas potrzeb stosowania ich i mamią nas jakoby produkty te spełniały swoje wspaniałe właściwości. Niestety w większości przypadków wcale tak nie jest. Przemysł farmaceutyczny (wraz z suplementami diety i odżywkami które to pod niego podlegają) to jeden z największych w gałęziach przemysłu. Na rynku aż roi się od różnego rodzaju medykamentów które często kupujemy i stosujemy, nie wiedząc tak naprawdę czy działają, czy dawka jest odpowiednia i czy tak naprawdę nasz organizm ich potrzebuje. I właśnie tutaj wkraczam ja. Ustalę dla Ciebie najbardziej optymalny zestaw suplementów i/lub odżywek, witamin i minerałów, oraz wskażę ewentualne dodatki które pomogą w osiągnięciu zamierzonych celów.

Definicja suplementu diety - określa go jako produkt, który jest złożony z substancji odżywczych i traktowany jako uzupełnienie normalnej żywności. Jest to skoncentrowane źródło witamin, minerałów lub innych substancji, produkt ten jest wytworzony i wprowadzony do obrotu w formie umożliwiającej dawkowanie (w tabletkach, kapsułkach, proszku czy płynie).

Taka forma i częste miejsce zakupu, którym jest apteka, mogą sugerować związek z lekiem. Tymczasem, w świetle ustawodawstwa Unii Europejskiej, suplementy diety nie były i nie są traktowane jak leki! W Polsce dopuszczeniem do obrotu suplementów diety zajmuje się Główny Inspektor Sanitarny i podległe mu urzędy (a nie Główny Inspektor Farmaceutyczny i Urząd Rejestracji Leków i Produktów Biobójczych).

Celem stosowania suplementów diety nie jest leczenie chorób, powinni z nich korzystać przede wszystkim ludzie zdrowi. Suplementy diety pozwalają konsumentowi na zmniejszenie skutków działania takich czynników ryzyka, które wpływają na niego każdego dnia i mogą spowodować powstanie choroby.

Aby żyć musimy się odżywiać - ale sposób życia zmienia się i musi zmieniać się też sposób żywienia. Historia uczy, że perfekcyjnie zbilansowana dieta, dostarczająca wszystkich koniecznych składników odżywczych, jest trudna do zrealizowania. A więc, od stuleci, ludzie korzystali z różnych dodatków dietetycznych. Braki ważnych składników diety mogą mieć charakter sezonowy, mogą być odbiciem ich deficytu w środowisku (np. jod, selen) lub wynikać z tradycyjnej kuchni.

Jak powszechnie wiadomo, konsumpcja owoców i warzyw zawierających witaminę C zapobiega szkorbutowi i częstym infekcjom. Jednak w Polsce, w okresie jesienno-zimowym spożycie witaminy C pokrywa zaledwie 40-60% pożądanej dziennej ilości. Jest to argument za zwiększeniem spożycia owoców, ale patrząc realistycznie - lepiej zastosować suplement z witaminą C niż ponosić konsekwencje obniżonej odporności organizmu.

W typowej zachodniej diecie brak błonnika, jest to jedną z przyczyn wzrostu zachorowań na nowotwory przewodu pokarmowego oraz epidemii otyłości. WHO poleca aby dziennie spożywać 20-40 g błonnika; w Europie, w tym w Polsce, jego spożycie to tylko 12-15 g. W zgodzie z tymi zaleceniami, przemysł opracowuje suplementy diety i produkty funkcjonalne zawierające błonniki.

Suplementy diety są produkowane z koncentratów substancji, które są obecne w normalnej żywności. Oprócz witamin i składników mineralnych mogą zawierać w swoim składzie: aminokwasy, kwasy tłuszczowe, błonnik i ekstrakty roślinne. Jednak właściwości składników używanych do produkcji suplementów bardzo się różnią, niektóre z nich mogą wywołać niepożądane efekty, jeśli są spożywane w zbyt dużych ilościach. Jest więc bardzo ważne, aby znać bezpieczne dawki każdego składnika.